About Me

My photo
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee seluruh Malaysia Perlukan maklumat lanjut? Dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA dengan sms/whatsapp saya di talian 0168369414 atau emel mey.pulse@yahoo.com

I caught this as interesting..

Saturday, July 3, 2010

Vegetarian will be..

Rasa nya dah lama aku x update blog.. xda mood, masa pun x berapa ada..


Last week bdan tak berapa sihat.. 2 hari ada bleed sket.. n my back pun sakit la sangat.. i thought ada gud news rupanya bad news plak.. i got cysts.. hmmm dugaan lagi.. tp xpa.. I know Allah loves me n know the best for me..


Ovarian cysts is actually any collection of fluid, surrounded by a very thin wall, within an ovary. Any ovarian follicle that is larger than about two centimeters is termed an ovarian cyst. An ovarian cyst can be as small as a pea, or larger than an orange. Nak tau lebi lanjut click kat sini k..


Memandangkan my mum before pernah ada cysts n she berubat cara perubatan islam with ustaz Ku Othman (who is my former arabic teacher di SEMAI) n luckily n dengan izin Allah she was cured. X perlu operation n the cysts xda lagi. Soo aku pun decide berubat ngn ustaz Ku jugak. Last week we went to his pusat perubatan n after berubat tu ( dibacakan beberapa surah dalam al-quran, diazan kan) Ustaz Ku kata kena berubat selama 40 hari dan kena berpantang selama minimum 40 hari n lebih baik 3 bulan.. ( bab2 pantang ne yg aku lemah ne.. dah la kuat makan.. huhuhu)

From now on aku akan jadi vegetarian...
bukn vegetarian yg btul2 pure vegetarian..
rasanya ne lebih lagi dari vegetarian..
(pada aku yg mempunyai selera makan yang agak besar ne rasanya teruk sangat... tp xpa aku kuatkan hati... nak sembuh so kena bekorban)

Aku cuma dibenarkan untuk makan nasi putih (mee, mihun mee laksa, kuey teow x dibenarkan!), sayur sawi & peria (method of cooking cuma rebus atau mkn mentah! no oil/msg allowed! garam pun msti skit sgt), limau & belimbing ( sedihnya bila mengenangkan pure avocado juice yg slalu aku bli d wisma merdeka), roti putih (make sure xda susu! susu & milo boleh sebabkan cyst berakar ), madu(takleh byk n takleh yg x pure), garam, gula (itupun dgn kuantiti yg sikit), bawang putih, bawang merah, halia, serai n rempah biji macam cengkih , bunga lawang, kayu manis (ble sukatan mcm biasa bab buknnya byk guna pun).

No more ikan, ayam, daging, telur n lain-lain yang tidak tersenarai di atas.


Sekarang ne diet aku :-

Bangun Tido
Air kosong 2 gelas

Breakfast
1 cawan teh 'o' panas
4 keping roti putih
1 sudu teh madu khaula

Lunch
1 mangkuk nasi
1 mangkuk sup sayur sawi +1 biji cili padi + 1 limau nipis
atau sayur peria mentah +bawang merah+1 biji cili padi + 1 limau nipis
1 gelas air kosong

Hi-tea
1 cawan teh 'o' panas
2 keping roti
1 sudu teh madu khaula

Dinner
1 mangkuk sup sayur sawi +1 biji cili padi + 1 limau nipis
atau sayur peria mentah +bawang merah+1 biji cili padi + 1 limau nipis
1 gelas air kosong


Bak kata ustaz.. Ramping la aku pas ne.. tak yah buang duit gi slim world.. gi slim ku jer..


Mr hubby senyum (dlm ati mungkin kata "jimat duit aku") n aku pulak sebagai memotivasikan diri dan mengekang napsu makan yg serakah.. ku bygkan aku dulu ketika berat ku cuma kepala 4.. sekarang dah 6 weiiii...chayo2! jgn pikirkan sakit pikirkan kerampingan semasa anak dara dulu.. hehehe ramping ker aku dulu?.. wakakaka




From now on aku kena kuatkan hati dan bulatkan tekad
( kenapa bulat?? empat segi x ble ka... heheh)
Memandangkan aku kna berpantang untuk kesihatan, sambil menyelam minum air
aku berdiet untuk mengurangkan beratku saat ini yg telah mencecah

jeng jeng jeng


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


63kg


BMI 27.3


Overweight


Nak kira BMI ? Klik BMI Calculator ne ok!


So my target ideal weight is 52kg.

Ne berdasarkan Ideal Weight Calculator yg aku try..


So maksudnya dalam 3 bulan ne aku kna turun kan sebanyak 11kg. Sebulan dalam 4 kg la lebih kurang..
chayo2!..
akan ku update setiap bulan dalam blog ini yer..
We'll see 7/10/10 berat capai target ker tak..



Wish me luck blogger!



2 comments:

  1. hikmahnya: ble jadi slim :)..sabar ja umie ah..aku pn aritu ada fibroid d rahim.dr ckp sudah tiada..wallahualam mungkin jg dia mengecut ka hapa aku pn x sure lah..tp sentiasa berjaga2 ja lah...tp aku stop sd buat review psl fibroid d hosptl dan aku pn ada cyst jg..tp d dada...lucky bkn d breast..tu masih lg review 6 bln skali hmm...

    ReplyDelete
  2. owh... ko pun ada rupanya... byk jg opismate ku yg ada gni.. mmg kna jaga mkn.. kbetulan d suru bepantang ne aku pun manfaatkan utk mengurangkan berat bdan yg sda melampau ne.. hehhehe.. wish me luck aima.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails