About Me

My photo
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee seluruh Malaysia Perlukan maklumat lanjut? Dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA dengan sms/whatsapp saya di talian 0168369414 atau emel mey.pulse@yahoo.com

I caught this as interesting..

Friday, March 26, 2010

Kisah Pak Abu Jumpa Doktor

"Apa pekerjaan anda?" Tanya doktor.
"Saya seorang petani aje tuan doktor" Jawab Pak Abu.

"Pak Abu ada anak? Tanya doktor lagi.
"Tuhan banyak menduga saya tuan.. daripada 12 yang lahir, 5 meninggal tinggal 7.. satu aje pulak lelaki tuan" Jawab Pak Abu.

"Isteri Pak Abu kerje ker??"
"Taaaaakkk... dia duduk rumah aje tuan"

"ooohhh okay.. macamana isteri Pak Abu menghabiskan masa di rumah??"
"Biasanya dia bangun tidur jam 4pagi, turun ke bawah ambil air di perigi, cari kayu api, nyalakan api dapur nak buat sarapan kami sekeluarga.. lepas tu dia bersihkan rumah luar dalam. Dia pergi ke sungai lepas subuh.. nak cuci baju. Seminggu sekali dia akan berjalan ke kilang padi yang tak berapa jauh dari rumah saya untuk bawa dan jual hasil padi. Lepas tu dia akan ke pekan dengan 2 orang anak saya yang paling kecil.. dia menjual sayuran yang ditanamnya di tepi jalan besar pekan.. sambil dia buat kerja mengait.. selesai menjual dia akan beli keperluan dapur di kedai.. balik rumah dia akan masak untuk makan tengahari"

"Pak Abu balik rumah untuk makan tengahari?"
"Tidak.. isteri saya akan bawakan makanan untuk saya.. takkan saya nak ulang alik lebih kurang satu kilometer tuan.."

"Lepas tu?"
"Sementara saya makan dia ambil alih kerja-kerja yang saya buat dari awal pagi.. bila ari dah petang dia akan ke ladang sayur kat belakang rumah kami tuan"

"Pak Abu pulak buat apa?"
"Saya selalu pergi kedai kopi untk bincang soal perniagaan lain dengan akwan-kawan saya tuan.. maklumlah nak cari sumber pendapatan lebih.. mana cukup dengan swawah padi aje"

"oooo Pak Abu ada buat benda lain selain bersawah lah yer"
"setakat ini belum ada lagi tuan, mudah-mudahan nanti ada lah yer"

"ok.. lepas tu"
"Lepas tu tuan saya biasanya balik lewat malam tuan.. saya jarang makan malam dengan keluarga tapiii saya selalu minum malam yang disediakan oleh isteri saya"

"Isteri Pak Abu lepas dah hidangkan minum malam tu teman Pak Abu minum lagi kerterus tido?"
"Takkk tuan.. Dia selalu lepas dah hidang mnuman saya terus sambung kerja rumah.. menggosok.. lap lantai.. menjahit.. kerja kait yang dia buat untuk orang beli tu.. kadang sampai lewat malam jugak..."

"Tapi saya ingat Pak Abu kata tadi isteri Pak Abu tak keja"
"Iyelah tuan.. betulla dia tak kerja.. Kan saya cakap dia tinggal kat rumah aje.. suri rumah"

2 comments:

  1. i like this entry soo much...ramai ingat, suri rumah duduk d rumah..tido dan layan anak2 ja bah..paling teruk bila kena cap bule online FB 24jam men game hmm..they didnt know apa yg saya lalui seharian di rumah..heh *sigh*

    ReplyDelete
  2. btol2 stuju2... same with isteri yg bekerja.. multitask.. huuuhuhuh...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails