About Me

My photo
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee seluruh Malaysia Perlukan maklumat lanjut? Dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA dengan sms/whatsapp saya di talian 0168369414 atau emel mey.pulse@yahoo.com

I caught this as interesting..

Monday, June 7, 2010

Labuan Si Pulau Mutiara Day 2 Part2

30/05/2010
Petang : Muzium Marin & Muzium W. P Labuan
acara pagi telah selesai, kami balik ke apartment, makan tengahari, solat n berehat2. sebelah petangnya pula acara di mulakan dengan lawatan ke Muzium Marina.
Muzium Marina Labuan diadakan untuk memelihara warisan laut berharga Labuan. Ia bertujuan untuk member maklumat dan informasi mengenai kehidupan lautan pulau tersebut. Apabila melangkah masuk ke muzium ini, ia membuka dunia lautan penuh warna dengan pemandangan panoramik ikan-ikan dan koral yang tidak dapat ditatapi di tempat lain. Muzium ini dibina dengan konsep kapal bersama dua tingkat pameran. Ia menerima pelawat melalui sebuah jambatan logam. Akuarium-akuariam ungu biru jelas memperlihatkan kepelbagaian jenis kehidupan marina seperti jerung, ‘rays’, ‘butterfly fish’, ‘angel fish’, ‘damsels’, ‘wrasses’, belut ‘moray’, ikan-ikan beracun, udang dan udang kara. Pelawat akan juga mendapat pengalaman luar biasa untuk menyentuh dan merasa pameran yang diletak di air cetak seperti tapak sulaiman, gamat dan ketam. Pameran di tingkat dua termasuk habitat terumbu karang, habitat jerung dan ‘rays’, reptilia lautan, ikan-ikan komersial, mamalia lautan, ‘marlins’, aktiviti-aktiviti memancing dan menyelam, oceanografi, biologi marina, ‘molluscs’ dan ‘crustacean’.


kami ketika baru sampai di muzium marina

Front desk Muzium Marina - No Fee ok! just sign buku pelawat

Kolam cetek yang ada tapak sulaiman, gamat & ketam - masukkan la tangan anda kalau berani.

Clown Fish a.k.a Nemo

mmm.. apa kah namanya benda ne? lupa lah pulak..

Group Photo at Muzium Marina (Acara wajib!)


Cuaca di Labuan sungguh terik!


on d way to Muzium Labuan melintasi Dataran Labuan



Labuan square again


Abg Wan cakap ini pejabat pos tertua di Malaysia (memandangkan dia keja kat Pos Malaysia so aku pecaya) located next to Labuan Museum





when we arrive at Labuan Museum it is sharp 4.30pm. so memandangkan museum akan di tutup pada jam 5.00ptg kami pun trus memulakan penjelajahan di Muzium Labuan ne.. actually muzium ne x besar sangat 15 minit pun ble siap.. tp yg x bestnya x ble amik gambar dalam muzium.. so gambar d luar ja la k. sebelum itu... sedikit informasi berkenaan dgn Muzium Labuan:-

Muzium Labuan ialah muzium ketiga yang didirikan oleh Jabatan Muzium dan Zaman Kuno di Wilayah Persekutuan Labuan. Ia dibuka pada Oktober 2004.

Bangunan muzium adalah seni bina dua tingkat dalam rekaan penjajahan sebelum perang. Tingkat bawahnya adalah didedikasikan untuk pameran bersejarah merangkumi era pra-sejarah Labuan, kesultanan Brunei, zaman kolonial British, Perang Dunia Kedua, Kemerdekaan, perisytiharan Labuan sebagai satu wilayah persekutuan sehingga penubuhan Perbadanan Labuan. Manakala pameran tingkat atasnya mempamerkan pulau sosiobudaya dan evolusi ekonominya bagi enam kaum utama yakni Melayu Brunei Darussalam, Kedayan, Cina, Kadazandusun, India dan Sikh.

Muzium ini dipersembahkan dengan baik dengan panel grafik, kios maklumat, pengesan-pengesan, bunyi dan cahaya bergerak, dan sistem-sistem paparan lain. Barang-barang pameran itu termasuk alatan muzik, barangan kewangan, senjata api, aksesori perkahwinan, kostum-kostum dan artifak dikutip dari sebelum era pra-sejarah, zaman kolonial British, Perang Dunia Kedua dan zaman kemerdekaan.

Muzium Labuan terletak sesuai di tengah-tengah bandar Labuan. Ia merupakan lawatan yang harus dilakukan bagi sesiapa yang berharap untuk mengambil satu lawatan ringkas pulau yang kaya dengan sejarah dan budaya.






Muzium Labuan




pintu masuk



sekitar halaman muzium



Penat bejalan so amik gambar la

Aku dengan pose ntah apa2 ntah


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails